Mansdiket vs Kvinnodiket?

KVINNA - MAN RELATIONEN!👸❤️🤵

Ett minfälts-tema, hur står det fatt om man vågar traska ut i en diskussion om detta?!😅 Nu är fokus på hustru och man relationen i det vardagliga livet, i stort som smått vad gäller särskilt "Vem bestämmer, och hur?", lite förenklat uttryckt. Men vi tar med annat också som ingår i paketet äktenskap. Det blir inte en genomgång med massa Bibelcitat, ty ni vet vad Ordet säger och är väl insatta. Jag lämnar ändå Bibelställen för vidare studium i slutet.

Två diken har tagit kommandot och trängt undan den sunt Bibliska och andliga vägen. Låt oss kalla dem för "Mansdiket" och "Kvinnodiket". Det som följer blir ett sannings-rally rakt ner i båda dikena, det kommer riva till i båda lägren, men det blir som en måltid med god efterrätt, grönsakerna blir du inte glad av, men glassen däremot, hoppas du klarar av följa med på resan hela vägen…🙏❤️

Bibeln förespråkar varken kvinnoförtryck eller mansförtryck. Männen tar stor plats, ja, redan från begynnelsen i "förarsätet", Jesu tolv lärjungar var män. Men, kvinnan kliver fram som jämlike, och är med i händelsernas centrum överallt. Tänk på Sara, profetissan Mirjam, Rahab, Drottningen Ester, Hulda profetissan, Rut, Hanna och Debora domaren i Gamla Testamentet, och så profetissan Hanna, systrarna Marta och Maria som var nära vänner till Jesus, affärskvinnan Lydia, Phoebe, Priscilla, Maria Magdalena som var först att se Jesus Uppstånden och först att vittna om det, Jesu mor Maria förståss osv.

Okej, nu har jag sockrat och sötat nog, nu kör vi:

De som är dikeskörare i "Mansdiket" och "Kvinnodiket" drivs ytterst av själviskt ego, och som Bibeln förklarar så är själviskhet lika med avgudadyrkan, vilket öppnar upp för mörka makter att infiltrera. Andra öppningar är traumatiska upplevelser, själsliga sår där man blivit illa behandlad, med stukad självkänsla, detta gäller både kvinna och man.

Vi börjar med "Mansdiket": Mannen ser kvinnan som sin ägodel och inte jämlike inför Gud, att vara "huvud för familjen" handlar här inte om att ta ansvar, vårda och beskydda i första hand utan om att bli betjänad som en kung eller diktator. I kristen klädnad så är kvinnans plats enbart vid spisen och sängen, att sköta hushållet och barnen. Absolut ingen tjänst eller andlig verksamhet i det kyrkliga, ty mannen tolkar här vissa Bibelord snävt och inte helt korrekt, samtidigt som han bortser från en mängd andra Bibliska exempel på kvinnan i tjänst. Ser man på väckelsehistorien så finns också där vittnesbörd från fantastiska kvinnliga tjänster i full väckelse, namn som Maria Woodworth-Etter, Aimee Semple Mcpherson, Kathryn Kuhlman…Dessa män har oerhörda problem med kvinnor i tjänst för Herren; visst om det bara handlade om kvinnor som präster eller pastorer, vilket man befogat kan ha olika åsikter om, men de klarar inte ens av kvinnor som profeterar, predikar evangeliet eller något väckelsebudskap. 

Bibelstället om "att inte undervisa mannen"(1 Tim.2:12) handlar om att en hustru inte ska sätta sig över sin man via tillrättavisande undervisning, och så göra sig till Herre över denne. Jag kan ju ha fel här, men Bibeltolkningen av Skriftstället är inte tydlig om det med "mannen" menas alla män eller en kvinnas man, make. Det är i varje fall inget tydligt undervisnings-förbud i församlingen för kvinnan…När det står i 1 Kor.14:33-35 om att kvinnan ska tiga i församlingen så handlar det inte om predikstolen utan om att inte störa Gudstjänsten genom att fråga sina män om olika saker, detta är tydligt i sammanhanget…

Kvinnor i kyrkan är inte begränsade från att be offentligt eller att profetera (1 Kor.11:5). Bibeln hindrar ingenstans kvinnor från att använda samtliga av den Helige Andes gåvor beskrivna i 1 Korintierbrevet kapitel 12. Kvinnor, lika mycket som män, kallas att tjäna andra, att visa Andens frukt (Gal.5:22–23) och att förkunna evangeliet för de förlorade (Mark.16:15-18, Matt.28:18–20, Apg.1:8). Tänker på t ex 1800-talets Folkväckelse, där kvinnor i väckelse predikade evangeliet, något som för den tiden var oerhört och banade vägen för demokratins utveckling i landet, med kvinnlig rösträtt mm.

Dessa män, i "mansdiket" verkar ha sin självkänsla i att kunna härska över kvinnan, de är i grund svaga och ynkliga män, fega som inte vågar hävda sig på lika villkor i andra områden av livet…Läs Bibeln i sin helhet och du finner kompletterande Bibelställen som ger rätt helhetsbild och förståelse…Tilläggas, att i andra kulturer och religioner så blir ju kvinnan fruktansvärt behandlad, mycket värre än djur. Detta trots att kvinnan är lika mycket "Guds avbild" och Skapelsens krona som mannen. Vi förstår att den hemska kvinnosynen i vissa kulturer, religioner är direkt serverat från den Onde. I kristenheten däremot är det oerhört sällsynt med i varje fall fysisk misshandel och ovanligt med nedvärdering i överlag även om det förekommer. 

I "Kvinnodiket" sålunda: Har vi närmast en militant feminism, också i kristen förklädnad; Där mannen blivit kuvad genom lidande, ibland styrt av en viss Isebel (googla på "Isebels andemakt" för mer info) men oftast världens ande som format tankar och känslor till att kvinnan ska vara oberoende och "fri", vilket innebär egentligen att pendeln svängt till ett matriarkat där kvinnan styr och mannen i fruktan blir lydig svans. Det finns många sätt att åstadkomma lidande och fruktan i ett bestraffningssystem vid olydnad, så mannen böjer sig; fruktansvärda känsloutbrott och hemska hot och mycket annat. Belöning kombinerat med bestraffning funkar ännu bättre, då kan mannen bli en väldresserad voffsing som till och med tror sig vara "normal". Samtidigt måste illusionen av något "Bibliskt" upprätthållas att mannen skulle vara huvud i familjen, men i praktiken så blir kvinnan "Herre på täppan"...Det blir en maktrusig självkänsla för kvinnan att likt en Drottning ha sin fot på mannens nacke, "upprättelse" för sin sargade, stukade själ som hon fått av tidigare erfarenheter i livet…Även om det inte är fråga om Isebel, manipulation och att kuva och styra via hemska metoder kopplat till onda makter; Så är faktiskt kvinnan ofta, generellt sett mångordig och kan tjata i timmar för att få sin vilja igenom, mannen orkar ju inte hur länge som helst…Kanske en förödande tystnad och tjurande med slammer eller annan sorts plåga tills mannen ger med sig. Detta kan hon vänja sig vid och mannen likaså, vilket också blir fel i längden och bryter ner relationen, och Guds välsignelser uteblir…Jo, mannen kan förresten också vara påverkad eller driven av "Isebel", det är fråga om en könlös andemakt, men kvinnor tycks vara det vanliga…

Hur stor del av männen och kvinnorna i vårt land, och bland de kristna som grävt ner sig i nämnda diken är svårt att bedöma. Vissa snedsteg i diket har nog många, varför detta inlägg är synnerligen befogat…

SVARET och problemlösningen: 

Den smala och saliga vägen bortom dikena finner vi; Då ett gift par älskar i 1:a hand Jesus, passionerat. De vinnlägger om daglig uppfyllelse av Helige Ande, Gudsgemenskapen, samt rikligt intag av Guds Ord. Att be tillsammans, lyssna in Guds ledning och lyda villkorslöst utan dröjsmål. Jesus är Herre i deras liv, på riktigt. Båda vet om sin av Herren givna kallelse, gåvor och uppdrag. Vilket respekteras av båda. Ofta gör Herren att paret passar ihop också i kallelserna (om man gift sig "i Herren", i Guds ledning), och de kan samarbeta, ge utrymme. De ger varandra mycket utrymme för närhet och gos, tid till umgänge, att prata, ja, överöser med kärlek, både i ord och handling. Detta är lätt, ty "Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande" som Bibeln säger. Och när båda varje dag blir uppfyllda av Guds Ande så…💖 Helgelsen är viktig, ni bör inte vara såsom "ni var" för 5 år sedan, ty att bli helgad är en process, från "härlighet till härlighet" förvandlas vi när vi vandrar med Jesus, för att bli alltmer lika Honom, så lär Bibeln. Du bör märka av alltmer av Andens frukter i ditt liv, som t ex tålamod, självbehärskning och mildhet, vilket ju varje par behöver…

Mannen är "huvud för familjen", och har sista ordet i livsavgörande, viktiga ärenden som berör familjens framtid och trygghet. Vilket innebär att man och fru diskuterar, länge vid behov dock inte överdrivet, lyssnar på varandras åsikter i respekt, och kommer överens, men om det "låser sig" så blir mannens beslut gällande, punkt. Kvinnan ska inte via list medvetet eller inte "tjata" till sig i ett utnötningskrig sin vilja, inte heller manipulera via känsloutbrott eller diverse hot, som sagt. Mannen befaller inte kvinnan som en nickedocka, typ "lyft ena foten nu och hoppa runt, säg muu". Inte heller ska mannen diktera och styra en massa detaljer i hushållet och livet, ty kvinnan är inte en robot utan en medarbetare. De kommer överens, och vissa områden är det naturligt att kvinnan bestämmer i och tvärtom mannen styr i andra områden, och då pratar vi om vardagslivets bestyr. Här behövs väl inte heller ett ständigt "jag bestämmer läge", mycket vi gör sker naturligt som självklarheter.

Hoppas detta inlägg blev vettigt; Jag kan ju tala i egenskap av lyckligt gift i 25 år. Och nu chockar jag dig lite med att informera; jag läste feminism på Universitetet som ofrälst, en kurs jag fick mvg på😅 Nej, jag är absolut inte feminist, jag är Biblisk väckelsekristen, något vänsterliberaler och feminister hatar till svimningsgräns. Men, jag vill slutligen påpeka att jag beundrar kvinnor, nej inte på fel sätt nu. Hör mig färdigt! Under andra världskriget, när männen kriga vid fronten så skötte kvinnorna samhället i övrigt. De tog hand om både fabriker, sjukhus, jordbruk och hushållen, skötte barnen och de gamla därtill. Detta var en oerhörd uppoffring och hjältedåd! Sedan tänker jag på hur det ser ut på våra Gudstjänster och möten, och då ser vi på sådana tillställningar och verksamheter som strävar efter väckelse, att evangelisera, i andligt brinnande bönemöten; Majoriteten är kvinnor, betydligt färre män! Var är ni bröder?! Skärpning! 🙏💯

Skriv du och kommentera, ämnet är ju gigantiskt och rör antagligen upp vulkaner av känslor…🙏🔥

Huvudtemat var väl "Vem bestämmer, och hur?" i relationen man och hustru. Men, inlägget väcker nog en mängd olika bi-teman, som t ex kvinnan i Herrens tjänst och annat. Var välsignad, hoppas jag inte hamnar i korselden mellan dessa diken, eller att ni vill skjuta budbäraren…Jesu frid🙏❤️

Bibelställen om man, kvinna och äktenskap (angående kvinnor i tjänst har ni redan fått Bibelställen): 

1 Mos.2:18, 21–24 / Ef. 5:21–33 / 1 Kor.7:1–16 / Gal.3:28 / Matt.19:3–12 / Rom.7:2–3 / 1 Mos.1:27–28 / 1 Kor.11:11–12 / Ef.5:31-33 / Rom.7:2-3  

P.S! Nu så är ju de flesta i de kristna lägren inte sådär jättedjupt nergrävda i dessa diken, men nog känner de flesta igen delar av detta, och delvis varit antingen utövare eller drabbade... Inlägget kastar ljus över skuggor i många äktenskap, mer eller mindre; När vi ser så förstår vi och kan vända om. Jesus är Ljuset, Guds Ord en lykta på vår livsväg, låt oss vandra i Ljuset och äktenskapet blomstrar till ett väldoftande vittnesbörd inför människorna och Herren vår Gud 🙏🙏💖💯 

Var välsignad, börja dagen med Bibel, bön och lovsång. Därefter gosa med varandra ❤️

 


RSS 2.0