Evangeliet - Norska

Påske, hva feirer vi?
 
Et blodig kors der Jesus dør for å redde mennesket, det er virkelig dramatisk! To milliarder mennesker feirer tilsynelatende fortsatt denne begivenheten. I kalenderen har vi fortsatt røde høytider til påske. Kirkeklokkene ringer egentlig ikke i det hele tatt for påskeharer, egg og søtsaker.
 
Det er kjærligheten som driver Jesus til korset, som det står i Bibelen “Så elsket Gud verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv”. Her sporer vi grunnen til at Jesus frivillig gikk lidelsens vei oppe på korsets tre, for at mennesket ikke skal “gå fortapt, men ha evig liv”.
 
La oss se tilbake til begynnelsen. Mennesket ble skapt for åndelig og familiært fellesskap med Gud. Hun gjorde opprør og ville være sin egen gud. En gift av egoisme, synd og ondskap tilsølte menneskets natur, noe verden og historien tydelig viser. En titt i en hvilken som helst dagsavis vil være overbevisende. Synd er et brudd på Guds bud og vilje, og som ikke har for eksempel løyet, baktalt, stjålet, behandlet noen dårlig, vært ukjærlig eller egoistisk. Denne giften produserer en indre tomhet og misnøye fordi mennesket nå kom utenfor det det ble skapt for, nemlig åndelig fellesskap med Gud, kontakten med livets kilde ble rett og slett brutt.
 
Men Jesus kom til oss. Guds Sønn strakte smertefullt ut hendene på korset som om han ville omfavne hele verden, men grove negler stakk gjennom Frelserens hender og føtter. Jesus tok våre synder på seg som en gigantisk magnet. Ja, synden var romernes pisk som slo mesterens rygg blodig og hammerslaget som spikret Herren med grove spiker til korset. Gud Fader lot det skje, fordi straffen ble lagt på Ham. Jesus ville håndtere "syndeproblemet" og dets forferdelige konsekvenser en gang for alle, slik at hver person kunne få tilgivelse for sine synder og bli forsonet med Gud.
 
Vi kan ikke gjøre oss fortjent til denne frelsen, det er ikke mulig å oppveie et dårlig liv med gode gjerninger. Synden må sones, prisen betales i sin helhet, og straffen må tåles for at evig rettferdighet skal finne sted. Frelse er en gratis gave av Guds nåde. Vi vender oss til Gud, bekjenner vårt behov for Jesus og hans frelse, og tror. Så, i dette valget om å tro og bekjenne, skjer miraklet, mennesket blir åndelig gjenfødt med et gjenopprettet forhold til Gud. Et åndelig fellesskap som fyller oss med fred og glede, et teppe av kjærlighet over vår frosne sjel. Og en korsmerket Gud; Jesus på korset som sto opp fra de døde på den tredje dagen og lever sier til oss: "Velkommen hjem mitt kjære barn"...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0