Mansdiket vs Kvinnodiket?

KVINNA - MAN RELATIONEN!đŸ‘žâ€ïžđŸ€”

Ett minfĂ€lts-tema, hur stĂ„r det fatt om man vĂ„gar traska ut i en diskussion om detta?!😅 Nu Ă€r fokus pĂ„ hustru och man relationen i det vardagliga livet, i stort som smĂ„tt vad gĂ€ller sĂ€rskilt "Vem bestĂ€mmer, och hur?", lite förenklat uttryckt. Men vi tar med annat ocksĂ„ som ingĂ„r i paketet Ă€ktenskap. Det blir inte en genomgĂ„ng med massa Bibelcitat, ty ni vet vad Ordet sĂ€ger och Ă€r vĂ€l insatta. Jag lĂ€mnar Ă€ndĂ„ BibelstĂ€llen för vidare studium i slutet.

TvĂ„ diken har tagit kommandot och trĂ€ngt undan den sunt Bibliska och andliga vĂ€gen. LĂ„t oss kalla dem för "Mansdiket" och "Kvinnodiket". Det som följer blir ett sannings-rally rakt ner i bĂ„da dikena, det kommer riva till i bĂ„da lĂ€gren, men det blir som en mĂ„ltid med god efterrĂ€tt, grönsakerna blir du inte glad av, men glassen dĂ€remot, hoppas du klarar av följa med pĂ„ resan hela vĂ€genâ€ŠđŸ™â€ïž

Bibeln föresprÄkar varken kvinnoförtryck eller mansförtryck. MÀnnen tar stor plats, ja, redan frÄn begynnelsen i "förarsÀtet", Jesu tolv lÀrjungar var mÀn. Men, kvinnan kliver fram som jÀmlike, och Àr med i hÀndelsernas centrum överallt. TÀnk pÄ Sara, profetissan Mirjam, Rahab, Drottningen Ester, Hulda profetissan, Rut, Hanna och Debora domaren i Gamla Testamentet, och sÄ profetissan Hanna, systrarna Marta och Maria som var nÀra vÀnner till Jesus, affÀrskvinnan Lydia, Phoebe, Priscilla, Maria Magdalena som var först att se Jesus UppstÄnden och först att vittna om det, Jesu mor Maria förstÄss osv.

Okej, nu har jag sockrat och sötat nog, nu kör vi:

De som Àr dikeskörare i "Mansdiket" och "Kvinnodiket" drivs ytterst av sjÀlviskt ego, och som Bibeln förklarar sÄ Àr sjÀlviskhet lika med avgudadyrkan, vilket öppnar upp för mörka makter att infiltrera. Andra öppningar Àr traumatiska upplevelser, sjÀlsliga sÄr dÀr man blivit illa behandlad, med stukad sjÀlvkÀnsla, detta gÀller bÄde kvinna och man.

Vi börjar med "Mansdiket": Mannen ser kvinnan som sin Ă€godel och inte jĂ€mlike inför Gud, att vara "huvud för familjen" handlar hĂ€r inte om att ta ansvar, vĂ„rda och beskydda i första hand utan om att bli betjĂ€nad som en kung eller diktator. I kristen klĂ€dnad sĂ„ Ă€r kvinnans plats enbart vid spisen och sĂ€ngen, att sköta hushĂ„llet och barnen. Absolut ingen tjĂ€nst eller andlig verksamhet i det kyrkliga, ty mannen tolkar hĂ€r vissa Bibelord snĂ€vt och inte helt korrekt, samtidigt som han bortser frĂ„n en mĂ€ngd andra Bibliska exempel pĂ„ kvinnan i tjĂ€nst. Ser man pĂ„ vĂ€ckelsehistorien sĂ„ finns ocksĂ„ dĂ€r vittnesbörd frĂ„n fantastiska kvinnliga tjĂ€nster i full vĂ€ckelse, namn som Maria Woodworth-Etter, Aimee Semple Mcpherson, Kathryn Kuhlman
Dessa mĂ€n har oerhörda problem med kvinnor i tjĂ€nst för Herren; visst om det bara handlade om kvinnor som prĂ€ster eller pastorer, vilket man befogat kan ha olika Ă„sikter om, men de klarar inte ens av kvinnor som profeterar, predikar evangeliet eller nĂ„got vĂ€ckelsebudskap. 

BibelstĂ€llet om "att inte undervisa mannen"(1 Tim.2:12) handlar om att en hustru inte ska sĂ€tta sig över sin man via tillrĂ€ttavisande undervisning, och sĂ„ göra sig till Herre över denne. Jag kan ju ha fel hĂ€r, men Bibeltolkningen av SkriftstĂ€llet Ă€r inte tydlig om det med "mannen" menas alla mĂ€n eller en kvinnas man, make. Det Ă€r i varje fall inget tydligt undervisnings-förbud i församlingen för kvinnan
NĂ€r det stĂ„r i 1 Kor.14:33-35 om att kvinnan ska tiga i församlingen sĂ„ handlar det inte om predikstolen utan om att inte störa GudstjĂ€nsten genom att frĂ„ga sina mĂ€n om olika saker, detta Ă€r tydligt i sammanhanget


Kvinnor i kyrkan Ă€r inte begrĂ€nsade frĂ„n att be offentligt eller att profetera (1 Kor.11:5). Bibeln hindrar ingenstans kvinnor frĂ„n att anvĂ€nda samtliga av den Helige Andes gĂ„vor beskrivna i 1 Korintierbrevet kapitel 12. Kvinnor, lika mycket som mĂ€n, kallas att tjĂ€na andra, att visa Andens frukt (Gal.5:22–23) och att förkunna evangeliet för de förlorade (Mark.16:15-18, Matt.28:18–20, Apg.1:8). TĂ€nker pĂ„ t ex 1800-talets FolkvĂ€ckelse, dĂ€r kvinnor i vĂ€ckelse predikade evangeliet, nĂ„got som för den tiden var oerhört och banade vĂ€gen för demokratins utveckling i landet, med kvinnlig röstrĂ€tt mm.

Dessa mĂ€n, i "mansdiket" verkar ha sin sjĂ€lvkĂ€nsla i att kunna hĂ€rska över kvinnan, de Ă€r i grund svaga och ynkliga mĂ€n, fega som inte vĂ„gar hĂ€vda sig pĂ„ lika villkor i andra omrĂ„den av livet
LĂ€s Bibeln i sin helhet och du finner kompletterande BibelstĂ€llen som ger rĂ€tt helhetsbild och förstĂ„else
TillĂ€ggas, att i andra kulturer och religioner sĂ„ blir ju kvinnan fruktansvĂ€rt behandlad, mycket vĂ€rre Ă€n djur. Detta trots att kvinnan Ă€r lika mycket "Guds avbild" och Skapelsens krona som mannen. Vi förstĂ„r att den hemska kvinnosynen i vissa kulturer, religioner Ă€r direkt serverat frĂ„n den Onde. I kristenheten dĂ€remot Ă€r det oerhört sĂ€llsynt med i varje fall fysisk misshandel och ovanligt med nedvĂ€rdering i överlag Ă€ven om det förekommer. 

I "Kvinnodiket" sĂ„lunda: Har vi nĂ€rmast en militant feminism, ocksĂ„ i kristen förklĂ€dnad; DĂ€r mannen blivit kuvad genom lidande, ibland styrt av en viss Isebel (googla pĂ„ "Isebels andemakt" för mer info) men oftast vĂ€rldens ande som format tankar och kĂ€nslor till att kvinnan ska vara oberoende och "fri", vilket innebĂ€r egentligen att pendeln svĂ€ngt till ett matriarkat dĂ€r kvinnan styr och mannen i fruktan blir lydig svans. Det finns mĂ„nga sĂ€tt att Ă„stadkomma lidande och fruktan i ett bestraffningssystem vid olydnad, sĂ„ mannen böjer sig; fruktansvĂ€rda kĂ€nsloutbrott och hemska hot och mycket annat. Belöning kombinerat med bestraffning funkar Ă€nnu bĂ€ttre, dĂ„ kan mannen bli en vĂ€ldresserad voffsing som till och med tror sig vara "normal". Samtidigt mĂ„ste illusionen av nĂ„got "Bibliskt" upprĂ€tthĂ„llas att mannen skulle vara huvud i familjen, men i praktiken sĂ„ blir kvinnan "Herre pĂ„ tĂ€ppan"...Det blir en maktrusig sjĂ€lvkĂ€nsla för kvinnan att likt en Drottning ha sin fot pĂ„ mannens nacke, "upprĂ€ttelse" för sin sargade, stukade sjĂ€l som hon fĂ„tt av tidigare erfarenheter i livet
Även om det inte Ă€r frĂ„ga om Isebel, manipulation och att kuva och styra via hemska metoder kopplat till onda makter; SĂ„ Ă€r faktiskt kvinnan ofta, generellt sett mĂ„ngordig och kan tjata i timmar för att fĂ„ sin vilja igenom, mannen orkar ju inte hur lĂ€nge som helst
Kanske en förödande tystnad och tjurande med slammer eller annan sorts plĂ„ga tills mannen ger med sig. Detta kan hon vĂ€nja sig vid och mannen likasĂ„, vilket ocksĂ„ blir fel i lĂ€ngden och bryter ner relationen, och Guds vĂ€lsignelser uteblir
Jo, mannen kan förresten ocksĂ„ vara pĂ„verkad eller driven av "Isebel", det Ă€r frĂ„ga om en könlös andemakt, men kvinnor tycks vara det vanliga


Hur stor del av mĂ€nnen och kvinnorna i vĂ„rt land, och bland de kristna som grĂ€vt ner sig i nĂ€mnda diken Ă€r svĂ„rt att bedöma. Vissa snedsteg i diket har nog mĂ„nga, varför detta inlĂ€gg Ă€r synnerligen befogat


SVARET och problemlösningen: 

Den smala och saliga vĂ€gen bortom dikena finner vi; DĂ„ ett gift par Ă€lskar i 1:a hand Jesus, passionerat. De vinnlĂ€gger om daglig uppfyllelse av Helige Ande, Gudsgemenskapen, samt rikligt intag av Guds Ord. Att be tillsammans, lyssna in Guds ledning och lyda villkorslöst utan dröjsmĂ„l. Jesus Ă€r Herre i deras liv, pĂ„ riktigt. BĂ„da vet om sin av Herren givna kallelse, gĂ„vor och uppdrag. Vilket respekteras av bĂ„da. Ofta gör Herren att paret passar ihop ocksĂ„ i kallelserna (om man gift sig "i Herren", i Guds ledning), och de kan samarbeta, ge utrymme. De ger varandra mycket utrymme för nĂ€rhet och gos, tid till umgĂ€nge, att prata, ja, överöser med kĂ€rlek, bĂ„de i ord och handling. Detta Ă€r lĂ€tt, ty "Guds kĂ€rlek Ă€r utgjuten i vĂ„ra hjĂ€rtan genom den Helige Ande" som Bibeln sĂ€ger. Och nĂ€r bĂ„da varje dag blir uppfyllda av Guds Ande sĂ„â€ŠđŸ’– Helgelsen Ă€r viktig, ni bör inte vara sĂ„som "ni var" för 5 Ă„r sedan, ty att bli helgad Ă€r en process, frĂ„n "hĂ€rlighet till hĂ€rlighet" förvandlas vi nĂ€r vi vandrar med Jesus, för att bli alltmer lika Honom, sĂ„ lĂ€r Bibeln. Du bör mĂ€rka av alltmer av Andens frukter i ditt liv, som t ex tĂ„lamod, sjĂ€lvbehĂ€rskning och mildhet, vilket ju varje par behöver


Mannen Àr "huvud för familjen", och har sista ordet i livsavgörande, viktiga Àrenden som berör familjens framtid och trygghet. Vilket innebÀr att man och fru diskuterar, lÀnge vid behov dock inte överdrivet, lyssnar pÄ varandras Äsikter i respekt, och kommer överens, men om det "lÄser sig" sÄ blir mannens beslut gÀllande, punkt. Kvinnan ska inte via list medvetet eller inte "tjata" till sig i ett utnötningskrig sin vilja, inte heller manipulera via kÀnsloutbrott eller diverse hot, som sagt. Mannen befaller inte kvinnan som en nickedocka, typ "lyft ena foten nu och hoppa runt, sÀg muu". Inte heller ska mannen diktera och styra en massa detaljer i hushÄllet och livet, ty kvinnan Àr inte en robot utan en medarbetare. De kommer överens, och vissa omrÄden Àr det naturligt att kvinnan bestÀmmer i och tvÀrtom mannen styr i andra omrÄden, och dÄ pratar vi om vardagslivets bestyr. HÀr behövs vÀl inte heller ett stÀndigt "jag bestÀmmer lÀge", mycket vi gör sker naturligt som sjÀlvklarheter.

Hoppas detta inlĂ€gg blev vettigt; Jag kan ju tala i egenskap av lyckligt gift i 25 Ă„r. Och nu chockar jag dig lite med att informera; jag lĂ€ste feminism pĂ„ Universitetet som ofrĂ€lst, en kurs jag fick mvg pĂ„đŸ˜… Nej, jag Ă€r absolut inte feminist, jag Ă€r Biblisk vĂ€ckelsekristen, nĂ„got vĂ€nsterliberaler och feminister hatar till svimningsgrĂ€ns. Men, jag vill slutligen pĂ„peka att jag beundrar kvinnor, nej inte pĂ„ fel sĂ€tt nu. Hör mig fĂ€rdigt! Under andra vĂ€rldskriget, nĂ€r mĂ€nnen kriga vid fronten sĂ„ skötte kvinnorna samhĂ€llet i övrigt. De tog hand om bĂ„de fabriker, sjukhus, jordbruk och hushĂ„llen, skötte barnen och de gamla dĂ€rtill. Detta var en oerhörd uppoffring och hjĂ€ltedĂ„d! Sedan tĂ€nker jag pĂ„ hur det ser ut pĂ„ vĂ„ra GudstjĂ€nster och möten, och dĂ„ ser vi pĂ„ sĂ„dana tillstĂ€llningar och verksamheter som strĂ€var efter vĂ€ckelse, att evangelisera, i andligt brinnande bönemöten; Majoriteten Ă€r kvinnor, betydligt fĂ€rre mĂ€n! Var Ă€r ni bröder?! SkĂ€rpning! 🙏💯

Skriv du och kommentera, Ă€mnet Ă€r ju gigantiskt och rör antagligen upp vulkaner av kĂ€nslorâ€ŠđŸ™đŸ”„

Huvudtemat var vĂ€l "Vem bestĂ€mmer, och hur?" i relationen man och hustru. Men, inlĂ€gget vĂ€cker nog en mĂ€ngd olika bi-teman, som t ex kvinnan i Herrens tjĂ€nst och annat. Var vĂ€lsignad, hoppas jag inte hamnar i korselden mellan dessa diken, eller att ni vill skjuta budbĂ€raren
Jesu fridđŸ™â€ïž

BibelstÀllen om man, kvinna och Àktenskap (angÄende kvinnor i tjÀnst har ni redan fÄtt BibelstÀllen): 

1 Mos.2:18, 21–24 / Ef. 5:21–33 / 1 Kor.7:1–16 / Gal.3:28 / Matt.19:3–12 / Rom.7:2–3 / 1 Mos.1:27–28 / 1 Kor.11:11–12 / Ef.5:31-33 / Rom.7:2-3  

P.S! Nu sĂ„ Ă€r ju de flesta i de kristna lĂ€gren inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttedjupt nergrĂ€vda i dessa diken, men nog kĂ€nner de flesta igen delar av detta, och delvis varit antingen utövare eller drabbade... InlĂ€gget kastar ljus över skuggor i mĂ„nga Ă€ktenskap, mer eller mindre; NĂ€r vi ser sĂ„ förstĂ„r vi och kan vĂ€nda om. Jesus Ă€r Ljuset, Guds Ord en lykta pĂ„ vĂ„r livsvĂ€g, lĂ„t oss vandra i Ljuset och Ă€ktenskapet blomstrar till ett vĂ€ldoftande vittnesbörd inför mĂ€nniskorna och Herren vĂ„r Gud 🙏🙏💖💯 

Var vĂ€lsignad, börja dagen med Bibel, bön och lovsĂ„ng. DĂ€refter gosa med varandra ❀

 


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0