LIDANDETS MYSTERIUM!

Jaha, vilket budskap, ha ha  😂, ingen kommer vĂ€l vilja lĂ€sa
jag skriver Ă€ndĂ„Â đŸ˜Š. Detta Ă€r ett gigantiskt Ă€mne med mĂ„nga olika synvinklar och omrĂ„den, men jag vill vara grundad i Bibeln i detta och vĂ€lja det viktigaste. De icketroende anklagar rutinmĂ€ssigt Gud för lidandet, fast de inte tror pĂ„ Honom och lever i öppet uppror och förakt för Guds vilja, en löjlig och nĂ€rmast tragikomisk instĂ€llning. Och mĂ„nga troende blir förvirrade nĂ€r lidandet drabbar dem, och det gör det för alla mĂ€nskliga varelser. Vissa troende försöker helgardera sig mot lidande genom överdriven teologi medans andra tror ”tacksamt och ödmjukt” att allt lidande kommer frĂ„n Gud för att lĂ€ra dem, tukta och helga
BĂ„da dessa diken plockar BibelstĂ€llen utan att se till helheten i Guds Ords undervisning och exempel. Sant Ă€r att kristna mĂ„ste genomgĂ„ lidande, Jesus sade: ”I vĂ€rlden fĂ„r ni LIDA, men var frimodiga: jag har övervunnit vĂ€rlden” (Joh.16:33). NĂ€r Jesus sĂ€ger att Han har övervunnit vĂ€rlden, sĂ„ innebĂ€r det inte att vi slipper lidanden, men dĂ€remot att Jesus Ă€r med oss mitt i lidandet och hjĂ€lper och helar, styrker och upprĂ€ttar, i sin kĂ€rlek och nĂ„d. Sedan har vi förutom stĂ€ndiga Bibliska exempel pĂ„ Gudskvinnor och GudsmĂ€n som tvingats lida ocksĂ„ historiska exempel i stor mĂ€ngd. Efter att nĂ€stan alla Jesu apostlar lidit martyrdöden sĂ„ lĂ€ser vi i historieböckerna hur miljoner kristna torterades och dödades av Romarriket, de slĂ€ngdes till lejonen och slaktades pĂ„ de mest vidriga sĂ€tt. Under Reformationens dagar för c a 500 Ă„r sedan brĂ€ndes pĂ„ bĂ„l tusentals ”protestanter” av spanska inkvisitionen, troende som ville bara lĂ€sa, predika och följa Guds Ord pĂ„ sitt eget sprĂ„k. Under 1800 och 1900-talet fĂ€ngslades och förföljdes de s k ”lĂ€sarna” (BibellĂ€sare), baptister och andra. PingstvĂ€nner var allmĂ€nt hatade och förföljda innan de under senare decennier blev för vĂ€rlden mer ”rumsrena” och accepterade. Idag Ă€r kristna enligt Ă€ven sekulĂ€ra kĂ€llor överlĂ€gset mest förföljda, siffror pĂ„ minst 50 000 mördade varje Ă„r, i de islamistiska staterna förstĂ„ss, men Ă€ven i Kina och andra lĂ€nder.

Men, ”kunde inte Gud stoppa allt lidande, Han Ă€r ju AllsmĂ€ktig” skriker mĂ„nga. Jovisst, för Gud Ă€r allt möjligt, Han Ă€r ju just Gud, men Herren har valt att följa vissa ”spelregler” som Han sjĂ€lv bestĂ€mt. Om du lĂ€ser Bibeln, d v s Hela Bibeln sĂ„ ser du Guds plan för mĂ€nsklighetens frĂ€lsning, frĂ„n början till slut. Du lĂ€r dig varför ondskan kunnat hĂ€rja i tusentals Ă„r och varför det drabbar alla mĂ€nniskor, och du ser framförallt Guds lösning pĂ„ problemet, och det Ă€r att Gud sjĂ€lv kom till oss genom Jesus Kristus och gav oss FrĂ€lsningen. VĂ€rlden och mĂ€nskligheten hade hamnat pĂ„ den Ondes ”spelplan”, men genom att Jesus tog alla vĂ„ra synder pĂ„ sig pĂ„ Korset sĂ„ kunde mĂ€nniskan nu komma över till Guds spelplan och bli rĂ€ddad till evigt liv i Himlen istĂ€llet för evigt lidande i helvetet. Detta Ă€r Guds kĂ€rlek och nĂ„d. Det stĂ„r faktiskt klart och tydligt förklarat i Bibeln att ”hela vĂ€rlden Ă€r i den ondes vĂ„ld” (1 Joh.5:19). Ordet lĂ€r att nĂ€r mĂ€nniskan gjorde uppror gentemot Gud i Syndafallet sĂ„ fick Satan rĂ€ttighet att hĂ€rska och förgöra i vĂ€rlden, i och genom mĂ€nniskorna som fortsĂ€tter leva i uppror mot Gud Skaparen. MĂ„nga frĂ„gar Gud ”varför svĂ€lter barnen ihjĂ€l i Afrika?” Jesus vĂ€nder pĂ„ den frĂ„gan till dig: ”Varför ger inte du bort halva din lön; du kan sĂ€lja ditt hus, din bĂ„t och Ă€ta hemma billigt istĂ€llet för att slösa pĂ„ restauranger, du kan flytta till en mycket billigare lĂ€genhet o s v, du har möjligheten, varför?"...Du frĂ„gar ”Varför körde den rattfulle ihjĂ€l det barnet?” Jesus svarar: ”Varför tillĂ„ter ni alkoholförsĂ€ljning, varför lyder ni inte mitt Ord om att inte berusa sig?”
 SĂ„, den Onde Ă€r upphovsmannen och drivkraften till sjĂ€lviskheten och ondskan, men han anvĂ€nder MĂ€nniskor, i och genom mĂ€nniskans upproriska syndanatur
Sedan vet vi att djĂ€vulen stĂ„r bakom ocksĂ„ annat elĂ€nde utan att direkt anvĂ€nda sig av mĂ€nniskor, i t ex naturkatastrofer, sjukdomar och epidemier m m.

Men, lĂ„t oss Ă„tergĂ„ till temat ”kristna och lidandet”. Paulus och Barnabas besökte lĂ€rjungarna ”och styrkte lĂ€rjungarnas sjĂ€lar och uppmanade dem att stĂ„ fasta i tron. De sade: Vi mĂ„ste gĂ„ igenom MÅNGA LIDANDEN för att komma in i Guds rike." (Apg.14:22). Och i Bibeln stĂ„r det ocksĂ„: ”Han skulle styrka och uppmuntra er i tron sĂ„ att ingen vacklar under dessa LIDANDEN. Ni vet ju sjĂ€lva att det Ă€r bestĂ€mt att vi ska utstĂ„ sĂ„dant” (1 Tess.3:2-3)

Som kristna mĂ„ vi ha bytt spelplan och Ă€r nu med pĂ„ Guds sida, vilket Ă€r en oerhörd skillnad eftersom du fĂ„r leva i Ljuset och inte i mörkret, som Ordet sĂ€ger ”Han har frĂ€lst oss frĂ„n mörkrets vĂ€lde och fört oss in i sin Ă€lskade Sons rike”, men vi slipper Ă€ndĂ„ inte lidandet, men Ă„terigen, i Ljuset tillsammans med Jesus sĂ„ blir du uppfylld av Jesu frid och glĂ€dje, av Guds kĂ€rlek ”som fördriver all fruktan”. I mörkrets vĂ€lde fick du tillgĂ„ng till, just det, idel fruktan, oro och Ă„ngest o s v

Gud ger alltsĂ„ tröst, liv och glĂ€dje mitt i lidandet, 1 Tess.1:6: ”Och ni blev vĂ„ra efterföljare, ja, Herrens, nĂ€r ni mitt under svĂ„ra lidanden tog emot Ordet med den glĂ€dje som den Helige Ande ger”
Som vi ser sĂ„ kan man faktiskt vara i Guds glĂ€dje mitt i lidandet, kanske en del minns kristna barnsĂ„ngen ”le mitt i stormen”


Jesus Ă€r ”Herren vĂ„r lĂ€kare” och ”vĂ„r sjĂ€ls Herde och vĂ„rdare” som Ordet sĂ€ger (2 Moseb.15:26, 1 Petr.2:25 ). Jesus lĂ€ker de sĂ„r vi drabbats av, detta Ă€r Guds kĂ€rlek och omsorg för dig. Gud botar bĂ„de sjĂ€lsligt och fysiskt vĂ„ra kroppar och befriar sĂ„lunda frĂ„n lidande, nĂ€r vĂ€l sĂ„dant drabbat oss. Jag sjĂ€lv, min fru och miljoner kristna kan vittna om Guds övernaturliga helanden, detta Ă€r ett vĂ€letablerat faktum i kristna kretsar sedan 2000 Ă„r, sjĂ€lvfallet motarbetat av ”vĂ€rlden” (om inte skulle de ju vara tvungna till omvĂ€ndelse
). Ni kan lĂ€sa exempel om detta i fbgruppen ”Mitt vittnesbörd, min berĂ€ttelse” eller i oĂ€ndligt mĂ„nga kristna tidskrifter och böcker, videos m m.

Beskyddar Gud inte ”de sina”? Ja, Guds beskydd finns, sĂ€rskilt för dem som vĂ€ljer varje dag att inte leva i olydnad och uppror, utan tror, förtröstar och följer Jesus som sin Herre (d v s lever pĂ„ ”Guds spelplan”). Guds beskydd Ă€r verkligt och har mĂ„nga gĂ„nger rĂ€ddat de troendes liv och besparat frĂ„n oĂ€ndligt mycket lidande. Jag har sjĂ€lv t ex rĂ€ddats frĂ„n bilolyckor, som nĂ€r jag skulle köra ut pĂ„ motorvĂ€gsleden E14 vid Östersund, men fick en tanke/ingivelse (frĂ„n Gud) att stanna bilen och kontrollera matkvittot, vilket ju var helt onormalt nĂ€r jag redan kört ivĂ€g, och nĂ€r jag vĂ€l kommer nĂ„gra minuter senare till motorvĂ€gsleden sĂ„ har en bil krockat med ett rĂ€cke, jag skulle ha hamnat mitt i olyckan
En gĂ„ng nĂ€r jag och frun shoppade pĂ„ ÖB i Uppsala sĂ„ upplevde jag att vi mĂ„ste omedelbart lĂ€mna stĂ€llet, vi lĂ€ste senare att ett vĂ€pnat rĂ„n intrĂ€ffade dĂ€r precis efter att vi gĂ„tt
Andra gĂ„nger har svĂ„righeter verkligen övermannat och i det naturliga sĂ„ borde man ha ylat som en orolig hund och varit handlingsförlamad, men en helt övernaturlig frid frĂ„n Jesus har bara sĂ€nkt sig ner över tanke och kĂ€nslor, det kan ha handlat om t ex ekonomiskt strul eller direkt livsfara pĂ„ missionsfĂ€ltet.

NÄgot vi alltid mÄste komma ihÄg Àr att Jesus vet Allt om lidandet
Han har lidit mest av alla! Jes.53:3-5:

”Han var föraktad och övergiven av mĂ€nniskor, en SMÄRTONAS MAN och förtrogen med LIDANDE, lik en som man skyler ansiktet för, sĂ„ föraktad att vi rĂ€knade honom för intet. Men det var vĂ„ra sjukdomar han bar, vĂ„ra smĂ€rtor tog han pĂ„ sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för vĂ„ra övertrĂ€delsers skull, slagen för vĂ„ra missgĂ€rningars skull. Straffet var lagt pĂ„ honom för att vi skulle fĂ„ frid, och genom hans sĂ„r Ă€r vi helade”

Om ni sett filmen ”Passion of the Christ” sĂ„ fĂ„r ni en aning om hur oerhört svĂ„rt Jesus led för vĂ„ra synder. TĂ€nk er, Han tog sjĂ€lva straffet för miljarder mĂ€nniskors synder, det mĂ„ste ha varit ett ofattbart lidande pĂ„ flera sĂ€tt. Och detta gjorde Jesus av kĂ€rlek till dig och mig, sĂ„ att vi kan bli förlĂ„tna och fria, frikĂ€nda och benĂ„dade med evigt liv i Himlen istĂ€llet för evigt straff i helvetet
INGEN har lidit som Jesus, sĂ„ nĂ€r du lider min vĂ€n, se pĂ„ Jesus, Han förstĂ„r och vet hur du har det. Jag har sjĂ€lv drabbats av diverse plĂ„gor genom livet, nu allra senast med ryggsmĂ€rta, vid njuren, men det Ă€r ju inget i jĂ€mförelse med vad Jesus genomled. Och vĂ„r FrĂ€lsare led inte bara fysiskt utan ocksĂ„ sjĂ€lsligt, som BibelstĂ€llet ocksĂ„ visar sĂ„ var Han föraktad och övergiven, ja, i Getsemane före KorsfĂ€stelsen svettades Jesus blod i total Ă„ngest
Men, Jesus Uppstod frĂ„n de döda, Han lever nu i HĂ€rlighet och vi lever med Honom i Hans kĂ€rleks nĂ€rvaro och frid.

Vidare, nĂ€r du vĂ€ljer att lyda och följa Jesus i Hans kallelse över ditt liv sĂ„ gĂ„r du i totalkonfrontation med den Onde, som ju inte gillar att förlora sitt ”avfĂ€llighets-grepp” om dig, och sĂ„ gĂ„r du dessutom in pĂ„ ”hans omrĂ„de” och sprider Guds rike
2 Tim.1:8: ”SkĂ€ms alltsĂ„ inte för vittnesbördet om vĂ„r Herre, och inte heller för mig som Ă€r hans fĂ„nge, utan bĂ€r ocksĂ„ du DITT LIDANDE för evangeliet genom Guds kraft”
HĂ€r ser vi att vi uthĂ€rdar lidandet genom Guds kraft, och Guds kraft förlöses över vĂ„ra liv nĂ€r vi lyder Jesus, som i t ex att lyda Jesu missionsbefallning . I Apg.1:8 stĂ„r det: ”Men nĂ€r den helige Ande kommer över er, ska ni fĂ„ KRAFT och bli mina VITTNEN i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och Ă€nda till jordens yttersta grĂ€ns”. Gud ger sin kraft för att vi ska tjĂ€na Honom, inte för att förbli s k ”bĂ€nkvĂ€rmare”. Det sades om Lewi Pethrus, svensk PingstvĂ€ckelses store ledare och pionjĂ€r att han var i ”stormens öga”, han fick utstĂ„ makalös förföljelse frĂ„n bĂ„de sekulĂ€rt och religiöst hĂ„ll, men han fann vila och ro ”mitt i stormen”, detta Ă€r Jesus som ger frid och sin kraft till att lida för Honom, Ă„terigen: ”Detta har Jag (Jesus) sagt er för att ni ska ha frid i mig. I vĂ€rlden fĂ„r ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit vĂ€rlden." (Joh.16:33)
Ni kanske har hört berĂ€ttelsen om aposteln Johannes, sant eller inte vet jag ej (det stĂ„r inte i Bibeln) men det sĂ€gs att man försökte ha ihjĂ€l honom genom att koka Johannes i olja, det gick inte sĂ„ han förvisades istĂ€llet till en ö En annan berĂ€ttelse förtĂ€ljer att en kristen som spanska inkvisitionen inte gillade (de försökte utrota alla ”vĂ€ckelsekristna”), ja, de stekte honom pĂ„ ett stort galler över öppen eld, han lĂ€r ha sagt ”ni kan vĂ€nda pĂ„ mig nu, jag Ă€r fĂ€rdigstekt pĂ„ ena sidan”, Guds kraft kĂ€ra vĂ€nner


Ytterligare, 1 Petr.5:8-11: ”Var nyktra och vakna. Er fiende djĂ€vulen gĂ„r omkring som ett rytande lejon och söker efter nĂ„gon att sluka. StĂ„ emot honom, orubbliga i tron, och tĂ€nk pĂ„ att era bröder hĂ€r i vĂ€rlden gĂ„r igenom samma lidanden. Efter en liten tids lidande ska all nĂ„ds Gud, som har kallat er till sin eviga hĂ€rlighet i Kristus, upprĂ€tta, stödja, styrka och befĂ€sta er”
Vem Ă€r det djĂ€vulen framförallt kan sluka och förgöra? Svaret Ă€r, den som gĂ„r in pĂ„ hans spelplan, d v s uppror och synd. Att stĂ„ fasta ”orubbliga i tron” innebĂ€r att stĂ„ fasta i Guds Ord, i Guds vilja och sanning. Ja, kristna blir martyrer, aldrig nĂ„gonsin med bomber utan med Bibeln i hand, predikandes Guds kĂ€rlek och nĂ„d i Jesu FrĂ€lsning, men dĂ„ Ă€r det faktiskt evig salighet som vĂ€ntar i Himlen. Det Ă€r just Himlen som ur Guds evighetsperspektiv Ă€r syftet och mĂ„let med mĂ€nniskan, inte detta superkorta jordeliv


Det finns ett sorts lidande som faktiskt kommer eller sanktioneras/tillĂ„ts av Gud att drabba oss, som har med vĂ„r helgelse att göra. LĂ„t Guds Ordet sjĂ€lv undervisa dig i detta lite lĂ€ngre Bibelavsnitt, Hebr.12:7: ”NĂ€r vi nu har en sĂ„ stor sky av vittnen omkring oss, lĂ„t oss dĂ„ lĂ€gga bort allt som tynger och sĂ€rskilt synden som snĂ€rjer oss sĂ„ hĂ„rt, och löpa uthĂ„lligt i det lopp vi har framför oss. Och lĂ„t oss ha blicken fĂ€st pĂ„ Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nĂ„ den glĂ€dje som lĂ„g framför honom uthĂ€rdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu pĂ„ högra sidan om Guds tron. TĂ€nk pĂ„ honom som fick utstĂ„ sĂ„dan fiendskap frĂ„n syndare, sĂ„ att ni inte tröttnar och tappar modet. Än har ni inte gjort motstĂ„nd Ă€nda till blods i er kamp mot synden. Och ni har glömt uppmaningen som talar till er som söner: Min son, förakta inte Herrens fostran och tappa inte modet nĂ€r han tuktar dig, för den Herren Ă€lskar tuktar han och han agar var son han har kĂ€r. Det Ă€r för er fostran som ni fĂ„r utstĂ„ lidande. Gud behandlar er som sina söner. Vilken son blir inte fostrad av sin far? FĂ„r ni inte fostran som alla andra, dĂ„ Ă€r ni oĂ€kta barn och inga riktiga söner. Vi hade vĂ„ra jordiska fĂ€der som fostrade oss, och vi hade respekt för dem. Ska vi dĂ„ inte sĂ„ mycket mer underordna oss andarnas Far sĂ„ att vi fĂ„r leva? VĂ„ra fĂ€der fostrade oss en kort tid sĂ„ som de tyckte var rĂ€tt, men Gud gör det för vĂ„rt bĂ€sta, för att vi ska fĂ„ del av hans helighet. För stunden verkar ingen fostran vara till glĂ€dje utan snarare till sorg, men för dem som har trĂ€nats genom fostran ger den lĂ€ngre fram frid och rĂ€ttfĂ€rdighet som frukt. Styrk dĂ€rför kraftlösa hĂ€nder och svaga knĂ€n. Gör stigarna raka för era fötter, sĂ„ att den haltande foten inte gĂ„r ur led utan i stĂ€llet blir frisk. 14 Sök frid med alla och helgelse, för utan helgelse kommer ingen att se Herren. Se till att ingen gĂ„r miste om Guds nĂ„d och att ingen bitter rot fĂ„r vĂ€xa upp och skada och smitta mĂ„nga”


NĂ€r vi stĂ€ndigt vĂ€ljer upprorets och syndens vĂ€g sĂ„ ser Gud, som ser allt, att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g till en evig fara i förtappelsen och dĂ„ vĂ€ljer Herren i sin kĂ€rlek att göra allt för att vi inte ska till slut hamna i Gehenna
Detta lidande Ă€r egentligen ”syndens konsekvens” som Ă€r likt en naturlag som bara kan upphĂ€vas av sann Ă„nger och omvĂ€ndelse, dĂ„ Guds nĂ„d aktiveras och vi blir fria och helade frĂ„n dessa konsekvenser, 1 Joh.1:9: ”Om vi BEKÄNNER VÅRA SYNDER, Ă€r han trofast och rĂ€ttfĂ€rdig sĂ„ att han förlĂ„ter oss vĂ„ra synder och renar oss frĂ„n all orĂ€ttfĂ€rdighet”.

Jak.5:16: ”FĂ„r nĂ„gon av er lida, ska han be. Är nĂ„gon glad, ska han sjunga lovsĂ„ng. Är nĂ„gon bland er sjuk, ska han kalla pĂ„ församlingens Ă€ldste, och de ska be över honom och smörja honom med olja i Herrens namn. Trons bön ska bota den sjuke, och Herren ska resa upp honom. Och har han begĂ„tt synder, ska han fĂ„ förlĂ„telse för dem. BEKÄNN DÄRFÖR ERA SYNDER för varandra och be för varandra sĂ„ att ni blir helade. Den rĂ€ttfĂ€rdiges bön har stor kraft och verkan”.

Det stĂ„r t o m i Ordet att ”Den som fĂ„tt lida till kroppen har slutat med att synda, sĂ„ att han resten av tiden hĂ€r i sin kropp inte lĂ€ngre lever efter mĂ€nniskors begĂ€r utan efter Guds vilja” (1 Petr.4:1-2). Ja, jag vet, det hĂ€r BibelstĂ€llet rubbar mĂ„ngas ”segerteologi”, men det kan inte hjĂ€lpas, det stĂ„r sĂ„ klart och tydligt förklarat
Var lugn, vi har seger i Kristus och lever, verkar i Kristi auktoritet över den onda andevĂ€rlden. NĂ€r vi ber i Anden i tro sĂ„ övervinner vi tillsammans med Jesus oĂ€ndligt mĂ„nga och svĂ„ra lidanden, vi undviker svĂ„righeter sĂ„lunda och fĂ„r segrar för bĂ„de Guds rike och i personliga livet. Jag har sjĂ€lv stĂ€ndiga bevis pĂ„ detta i vardagen och i tjĂ€nst för Herren, i stort som smĂ„tt
Men likvĂ€l sĂ„ undkommer vi inte Allt lidande, och nĂ€r det vĂ€l drabbar oss sĂ„ hĂ„ll med om att det sista man tĂ€nker pĂ„ mitt i fysiskt lidande Ă€r att begĂ„ synd av olika slag, man Ă€r ju mycket i bön, lyssnar pĂ„ lovsĂ„ng för lindring och Ă€r helt inriktad, i ödmjukhet och förkrosselse pĂ„ ”det himmelska”
Detta gĂ€ller ju dĂ„ för överlĂ„tna kristna som vill leva för Jesus, inte de upproriska som i lidande bara hatar Gud Ă€nnu mer och hĂ€dar. NĂ€r du tjĂ€nar Herren Jesus och ger ut av Guds rike pĂ„ olika sĂ€tt sĂ„ ingĂ„r som sagt en mĂ€ngd attacker/lidanden frĂ„n den Onde, som du för ett ”andligt krig” mot genom predikande, vittnande, givande och betjĂ€nande, i bön och lovsĂ„ng. Detta Ă€r ett lidande för Kristi skull, för Ordets skull, för vittnesbördets skull och dĂ„ fĂ„r du Guds nĂ„d till att uthĂ€rda, i den Helige andes vĂ€ldiga kraft, detta har vi redan konstaterat utifrĂ„n Guds Ord


Viktigaste i funderingar kring lidandet Ă€r att stĂ€ndigt komma ihĂ„g Evighetsperspektivet, lĂ„t dig tröstas av detta underbara Guds löfte i Bibeln: ”Jag menar att den hĂ€r tidens lidanden inte kan jĂ€mföras med den hĂ€rlighet som ska uppenbaras och bli vĂ„r. SjĂ€lva skapelsen vĂ€ntar och lĂ€ngtar efter att Guds barn ska uppenbaras. Skapelsen har ju blivit lagd under förgĂ€ngelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den dĂ€runder. ÄndĂ„ finns det hopp om att Ă€ven skapelsen ska befrias frĂ„n sitt slaveri under förgĂ€ngelsen och nĂ„ fram till Guds barns hĂ€rliga frihet. Vi vet att hela skapelsen gemensamt fortfarande suckar och vĂ„ndas. Och inte bara den, utan ocksĂ„ vi som har fĂ„tt Anden som förstlingsfrukt suckar inom oss och vĂ€ntar pĂ„ barnaskapet, vĂ„r kropps förlossning. I hoppet Ă€r vi frĂ€lsta. Men ett hopp som man ser uppfyllt Ă€r inte lĂ€ngre nĂ„got hopp. Vem hoppas pĂ„ det han redan ser? Men om vi hoppas pĂ„ det vi inte ser, sĂ„ vĂ€ntar vi uthĂ„lligt” (Rom.8:18-25).

Oavsett vad som hĂ€nder eller har hĂ€nt i ditt liv, oavsett vilka lidanden du möter sĂ„ kom ihĂ„g och glĂ€d dig i att Jesus har vunnit en Evig seger för oss, en dag hemma i Himlen sĂ„ kommer Jesus ”torka alla tĂ„rar frĂ„n vĂ„ra ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen grĂ„t och ingen plĂ„ga, för det som förr var Ă€r borta."(Upp.21:4)


LĂ„t mig nu avsluta med ett sista BibelstĂ€lle, det ger mig sjĂ€lv som stĂ€ndigt möter förföljelse för Ordets skull tröst, nĂ€mligen 1 Petr.4:12-19: ”Mina Ă€lskade, var inte förvĂ„nade över den eld som ni mĂ„ste gĂ„ igenom för att prövas, som om det var nĂ„got ovĂ€ntat som hĂ€nde er. Nej, glĂ€d er ju mer ni delar Kristi lidanden. DĂ„ ska ni ocksĂ„ fĂ„ jubla och vara glada nĂ€r han uppenbarar sig i sin hĂ€rlighet. Saliga Ă€r ni om ni hĂ„nas för Kristi namns skull, för hĂ€rlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er. Ingen av er ska behöva lida som mördare, tjuv, förbrytare eller för att han lĂ€gger sig i andras angelĂ€genheter. Men om nĂ„gon fĂ„r lida som kristen ska han inte skĂ€mmas utan prisa Gud för det namnet. Tiden Ă€r inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad blir dĂ„ slutet för dem som inte lyder Guds evangelium? Och om den rĂ€ttfĂ€rdige knappt blir frĂ€lst, hur gĂ„r det dĂ„ för den gudlöse och syndaren? DĂ€rför ska de som fĂ„r lida efter Guds vilja anförtro sina sjĂ€lar Ă„t sin trofaste Skapare och göra det som Ă€r gott”.

P.S! Nu var inte syftet med inlÀgget att du skulle bli rÀdd, utan fÄ en mer trygg helhetsbild sÄ att du Àr bÀttre rustad inför livet och tjÀnsten. Det finns ju sÄ mycket mer att sÀga om Àmnet, men det blir för lÄngt som du mÀrker...TillÀgger vikten av att Be, som Bibeln sÀger sÄ Àr det en andlig strid vi ingÄr i (t ex Ef.6:10-18). Och Ordet uppmanar oss att be ofta och mycket, vi gÄr verkligen fram "i Kristi segertÄg" men det beror pÄ överlÄtelse i bön. Vi ska be i Anden och i Tro, det Àr dÄ kristna livet fungerar och Guds beskydd finns dÀr, likasÄ Andens ledning. Blir vi angripna ska vi göra som Jesus, som svarade den Onde med att citera Guds Ord. LÀr dig BibelstÀllen om Guds beskydd, Jesu seger över fienden, Jesu blod som Àr utgjutet för oss, Guds Ànglar som Àr utsÀnda till vÄr hjÀlp och beskydd o s v, och sedan talar du ut BibelstÀllena i bön, i tro... Ta auktoritet i Jesu Namn över fiendens onda attacker och befall det att försvinna. Be i tungor, Paulus bad mer Àn nÄgon annan i tungotal och Paulus fullbordade sitt lopp, trots alla lidanden han fick utstÄ...Kol.2:15: "Han (Jesus) avvÀpnade hÀrskarna och makterna och gjorde dem till allmÀnt Ätlöje nÀr han triumferade över dem pÄ Korset", Jesus har segrat kÀre vÀn, lÄt oss leva och verka i denna Seger över fienden, dÀr vi gÄr bedjande fram, i Ande och sanning, i tro... Amen.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0