"EN GÅNG FRÄLST ALLTID FRÄLST"?!

"EN GÅNG FRÄLST ALLTID FRÄLST"?!

Jesus sade "Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand"...Detta Bibelställe är främsta argumentet för dem som tror på nämnda doktrin. Men i sammanhanget framgår ett indirekt villkor, nämligen fåren som lyssnar till Jesu röst, som Herren känner och att dessa troende följer Jesus. I Matt.7:21 säger Jesus också "Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja". Och i vers 23: "Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni laglösa"...

Alltså, troende som inte bara kallar Jesus för Herre utan också följer Honom i lydnad kan "ingen rycka bort från Herrens hand". Och dessutom, är det fråga om troende som Jesus "känner", har Andens gemenskap med. Vilket bekräftas även med liknelsen om de Tio jungfruna i Matt.25:1-12, där endast 5 jungfrur med olja (Andens gemenskap) i sina lampor kunde komma in i Himlen, de övriga sade Jesus till "Jag känner er inte", detta trots att de kallade Jesus för Herre...

"Skrift förklarar Skrift" är ett berömt uttryck för att kunna förstå Guds Ord, Bibeln korrekt. Vi kan inte bara rycka lös enstaka Bibelord ut ur sitt sammanhang, varken vad gäller texten direkt före och efter Bibelorden eller i det temamässiga sammanhanget, dvs vad lär Bibeln i sin helhet om ett ämne...Viktigt är att förstå också, "Ingen utifrån kan komma och rycka bort oss från Jesus och Frälsningen; Men vi själva kan lämna Honom, genom medveten synd som man vägrar ihärdigt att bekänna och lämna, genom ljumhet, världslighet och villolära som man resolut vill behålla istället för den andliga gemenskapen med Jesus...

Herren varnar oss i sin kärlek och nåd, genom Guds Ordet och den Helige Ande och söker ihärdigt och länge att dra de vilsna tillbaka in i sin kärleksfulla famn. Men, någonstans på avfällighetens väg kan det bli stop, vilket Ordet tydligt visar och varnar för, vilket t ex Hebr.2:1-3 talar om: "Därför måste vi så mycket mer ta vara på det vi har hört, så att vi inte driver bort med strömmen. För om redan det ord som gavs genom änglar stod fast och varje överträdelse och olydnad fick sitt rättvisa straff, hur ska då vi komma undan om vi inte bryr oss om en sådan frälsning?"...

Här nu Bibelställen om att man faktiskt kan förlora sin frälsning. Guds Ord varnar innerligt och omfattande. Det är 33 Bibelställen från Nya Testamentet. Jag skriver ut endast några, resten kan du läsa själv från din Bibel:

Hebr.6:4-8: "De som en gång har tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter men sedan avfallit, dem går det inte att föra till ny omvändelse då de själva korsfäster Guds Son på nytt och hånar honom offentligt. En åker som dricker det regn som ofta faller på den och som ger god skörd åt dem som den odlas för, den åkern får välsignelse från Gud. Men bär den törnen och tistlar är den värdelös och farligt nära förbannelsen. Slutet blir att den bränns av.

Lukas 12:45-46: "Men om den tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre dröjer med att komma, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka och berusa sig, då ska den tjänarens herre komma en dag när han inte väntar det och en stund när han inte anar det, och han ska hugga honom i stycken och ge honom hans plats bland de trolösa".

Hebr 10:26-29, 35-39: "För om vi fortsätter att synda med vett och vilja efter att ha fått kunskap om sanningen, då finns det inte längre något offer för synderna, utan bara en fruktansvärd väntan på domen och en rasande eld som ska förtära motståndarna. Den som förkastar Mose lag ska utan förbarmande dö om två eller tre vittnar mot honom. Hur mycket strängare straff tror ni då inte den förtjänar som trampar på Guds Son, föraktar det förbundsblod som har helgat honom, och som kränker nådens Ande?"...

..."Så kasta inte bort er frimodighet, den ger stor lön. Ni behöver uthållighet för att göra Guds vilja och få vad han har lovat. För:

Ännu en kort liten tid, så kommer han

som ska komma, och han ska inte dröja. Min rättfärdige ska leva av tro. Men drar han sig undan, har min själ ingen glädje i honom. Men vi tillhör inte dem som drar sig undan och går förlorade, utan dem som tror och vinner sina själar".

2 Petr.2:20-22: "Om de har lärt känna vår Herre och Frälsare Jesus Kristus och kommit undan världens smitta men sedan återigen låter sig snärjas och besegras av den, då blir slutet värre för dem än början. Det hade varit bättre för dem att aldrig ha lärt känna rättfärdighetens väg än att lära känna den och sedan vända sig bort från det heliga budskap som anförtrotts dem. Det har gått med dem som det så sant heter i ordspråket: Hunden vänder om till sin spya, och tvättat svin vältrar sig i smutsen".

1 Kor. 8:9-11: "Men se till att den frihet ni fått inte blir till fall för de svaga. För om någon får se hur du som har kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, blir inte då den som har ett svagt samvete uppmuntrad till att äta av köttet från avgudaoffren? Genom din kunskap går då den svage förlorad, din broder som Kristus har dött för".

Gal 1:6: "Jag är förvånad att ni så fort överger Honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium".

Upp.3:5, 15-16: "Den som segrar ska alltså bli klädd i vita kläder, och jag ska aldrig stryka hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Far och hans änglar"...."Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm! Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall ska jag spy ut dig ur min mun".

Upp.22:18-19: "För alla som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok."

Joh.15:6: "Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp".

Här nu resterande Bibelställen, för vidare studium i ämnet:

2 Pet 2:1-3

Jakob 4:4

Apg 8:12-13+20-22

1 Tim 1:18-20

Jak.5:19-20

2 Tim 2:17-18

1 Tim 5:11-15

Gal.5:4, 16-21

Gal.6:7-8

Hebr.3:12-18

Hebr.4:6-11

1 Tim. 6:10

Matt 7:21

1 Kor. 8:10-12

Matt.18:15-17

Rom.8:12-14

2 Joh.1:8-11

Mark.9:43-50

1 Tim.4:1-2

Upp.2:5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0